ناوگان هوایی فرسوده علت اصلی تاخیر پروازهاست

ترابر نیوز:

به گزارش خبرنگار شبکه اقتصاد سیاسی، گویا قرار نیست داستان‌ها و حواشی مربوط به خرید هواپیماهای جدید به این زودی‌ها تمام شود و روزی نیست که مخالفان ورود هواپیماهای نو به کشور بهانه‌ای برای مخالفت خود مطرح کنند.

اما مسئله مخالفت‌های منتقدان خرید هواپیماهای نو تنها به بهانه‌جویی در خصوص نوع قراردادهای خرید و مدل فاینانس خرید هواپیما محدود نشد و مخالفان از لحظه ورود نخستین هواپیمای خریداری شده مخالفت‌ خود را با ایرادگیری بر مرجوعی بودن هواپیماها ادامه دادند.

به تازگی نیز نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه تاخیر پرواز هواپیماها موضوع تازه‌ای در صنعت حمل و نقل هوایی کشور نیست بیان داشته هواپیماهای جدیدی که خریداری می‌کنند دست دوم و با ساعت پروازی بالاست.

به گفته قلی‌الله قلی‌زاده نبود قطعات و فرسودگی ناوگان هوایی کشور از علل اصلی تاخیر در پروازهاست و پس از تحریم‌ها ورود قطعات هواپیما به کشور عملاً متوقف شده و پس از برجام نیز قرار بر این بود که همراه با خرید هواپیما، قطعات نیز وارد کشور شود که تاکنون اتفاق قابل ذکری در این حوزه رخ نداده است.

بسیاری از هواپیماهای موجود در ناوگان هوایی کشور به دلیل افزایش سن و فرسودگی قطعات در پارکینگ هواپیماها زمین‌گیر شده‌اند و برای پرواز دوباره نیاز به تامین قطعه و تعمیر دارند و صنعت هوانوردی پس از برجام نیز همچنان موفق به خرید و واردات قطعات مورد نیاز برای تعمیر هواپیماها نشده در صورت بروز مشکل برای هواپیما متخصصان و تعمیرکاران مجبورند تا این قطعه را از هواپیمای زمین‌گیر شده خارج و به هواپیماهای نیزمند اضافه می‌شود که به گفته نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس قطعاً این کار خطرناک است، اما به دلیل اینکه قطعه وارد کشور نمی‌شود چاره‌ای جز این نیست.

به گفته بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه هوانوردی در کشور توافق‌ ایران با کشورهای ۱+۵ و برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران تا امروز توانسته گره‌های بسیاری را از صنعت هوانوردی کشور باز کند اما برای اینکه دولتی‌ها بتوانند مشکلات قطعات مورد نیاز برای تعمیر هواپیماها را نیز حل کنند لازم است یا با شرکت‌های تولیدکننده این قطعات برای فروش و ورود این قطعات به کشور به توافق برسند و یا از تجربه کشورهای دیگر استفاده کرده و به جای اینکه خود شخصا وارد امر تعمیرات هواپیماها شوند با شرکت‌های بزرگ و معتبر تعمیر هواپیماها (مانند لوفت‌هانزا تکنیک) برای تاسیس شعبه تعمیرات در داخل کشور به توافق برسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *