لزوم نظارت همه جانبه ی وزارت بهداشت و درمان بر مراکز متعدد درمانی کشور

ترابر نیوز:

Normal
۰

false
false
false

EN-US
X-NONE
FA

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Table Normal”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin-top:0cm;
mso-para-margin-right:0cm;
mso-para-margin-bottom:8.0pt;
mso-para-margin-left:0cm;
line-height:107%;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:11.0pt;
font-family:”Calibri”,”sans-serif”;
mso-ascii-font-family:Calibri;
mso-ascii-theme-font:minor-latin;
mso-hansi-font-family:Calibri;
mso-hansi-theme-font:minor-latin;
mso-bidi-font-family:Arial;
mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}

جامعه ی پزشکی ایران، در کنار مراکز درمانی متعدد سراسر کشور که همواره به درمان و ارائه ی خدمات درمانی به مراجعین میپردازند و در این زمینه از هیچ تلاش و خدمت صادقانه ای دریغ نمی ورزند و هدف مقدس تامین سلامت مردم از ذهنشان دور نمیشود وهمواره برای ان میکوشند و ارزش قائل هستند اما گاهی، مشکلاتی در رابطه با برخی مراکز درمانی و برخی  پزشکان برای مراجعین در نقاط مختلف کشور پیش می اید که لزوم نظارت هرچه بیشتر وبهتر وزارت بهداشت و درمان، بررسی و بازرسی در این زمینه به وضوح احساس میشود که به شرح این موضوع میپردازم. 

نحوه ی ارایه ی خدماتی که در مراکز درمانی سراسر کشور در دسترس مراجعین قرار میگیرد، باید مورد بررسی و کنکاش قرار گیرد، زیرا هدف مردم از مراجعه به این مراکز، دریافت خدمات مطلوب و درمان به موقع و مناسب میباشد بنابراین به محض مشاهده ی سهل انگاری، قصور و در نتیجه نارضایتی مردم، وزارت بهداشت و درمان باید در جهت اصلاح امور در زمینه های متعدد خدمت رسانی به مردم، مطالبه گری نماید.

از جمله حقوق عامه ی مردم، هنگام مراجعه به مراکز درمانی، اعم از دولتی یا خصوصی، بهره مندی از خدمات با کیفیت و تایید شده، تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان میباشد، بنابراین لازم است هرازگاهی، نحوه ی ارایه ی کیفی خدمات مراکز درمانی به مردم، در زمینه های مختلف، شیوه ی ارایه ی خدمات و کیفیت ارایه ی خدمات مورد بازبینی، بررسی و بازرسی قرار گیرد، زیرا هدف مردم از مراجعه به مراکز متعدد خدماتی و درمانی، کاسته شدن از رنج و الام خویش است و نه افزودن بر درد ورنج خویشتن.

برای بررسی روند ارایه ی مطلوب خدمات درمانی به اشکال مختلف، ضرورت وجود بازرسان متعهد و مسئولی احساس میشود که به صورت ناشناس و سری، هرازگاهی کیفیت نحوه ی ارایه ی خدمات به مردم را مورد بررسی قرار دهند و از نزدیک در جریان مشکلات مردم و نحوه ی دریافت کیفی خدمات قرار بگیرند، گرچه گاهی پیش می اید که برخی از مردم، از واقعیتهایی که در پشت پرده ی ارایه خدمات به وقوع میپیوندد، اگاهی ندارند و در نتیجه مطالبه گر نیستند، عده ای هم که مطلع هستند و مطالبه گری مینمایند، به نتیجه نمیرسند، چون صدایشان به مسئولین نمیرسد، بنابراین مطالبه گر بودن و یا نبودن، مشکلی از مشکلاتشان را حل نمیکند.

بهره مندی از خدمات با کیفیت و تایید شده ی تحت نظارت وزارت بهداشت و درمان، از حقوق عامه ی مردم میباشد، نه به گونه ای که پزشک معالج تنها خدمات مرکز پیشنهادی خود را تایید کند و لاغیر. در این دوگانگی ها، گاهی اوقات مرکز تایید شده ی پزشک معالج، بهترین ومطلوبترین مرکز از لحاظ ارایه ی کیفی خدمات میباشد و برای تشخیص بیماری و روند درمان موثرتر و مفید فایده خواهد بود، که در اینصورت، مراکزی که خدمات مشابهی ارایه میدهند و کیفیت خدماتشان مورد تایید برخی پزشکان معالج نمیباشد، باید نحوه ی ارایه ی خدماتشان مورد بازبینی قرار گیرد تا چنانچه در نحوه ی ارایه ی کیفی خدمات دچار سهل انگاری وقصور هستند و از لحاظ ارایه ی کیفی و مطلوب خدمات دچار اشکال هستند یا اصلاح شوند و یا از ادامه ی فعالیت باز داشته شوند و چنانچه، شخصی به این مراکز مراجعه کرد و پزشک معالج بر اساس شواهد نادرست ان مرکز به تشخیص بیماری ودرمان پرداخت در اینصورت پزشک معالج، مقصر محسوب نمیشود چون بر اساس داده های همان مرکز به درمان میپردازد.بنابراین، چنانچه شواهد ان مرکز، به گونه ای اشتباه ارایه شود و درنتیجه موجب تشخیص اشتباه پزشک معالج و درمان اشتباه شود، سبب افزودن بر رنج و درد بیمار و ابتلا به بیماری دیگری خواهد شد، که علاوه بر پرداخت هزینه های اضافی برای درمان توسط مراجعین، اتلاف وقت مردم را نیز به دنبال خواهد داشت و در نتیجه، روند درمان به گونه ای ادمه پیدا خواهد کرد که شاید، هرگز قابل جبران نباشد وچه بسا بر اثر تشخیص اشتباه همان مرکز و یا مراکزی مشابه همان مرکز،  شخصی سالم را، بیمار قلمداد نمایند و درنتیجه، پزشک معالج در اثر اشتباه چنین مراکزی به تشخیصی اشتباه برسد و با تجویز دارویی اشتباه، سلامت فرد را در معرض خطر قرار دهد، بنابراین ارایه ی خدماتی با کیفیت مطلوب و قابل قبول، از جمله حقوق بیماران میباشد که موجب تشخیص صحیح توسط پزشک معالج خواهد شد و به روند طبیعی درمان کمک خواهد کرد.

پیشگیری از ادامه ی ارایه ی خدمات توسط مراکزی که از کیفیت مناسب ومطلوب برخوردار نیستند و ملزم کردن انها به ارایه ی خدمات با کیفیت از حقوق عامه ی مردم محسوب میشود. اندیشیدن به سلامت مردم، پیشگیری از بیماری و تلاش در راستای این اهدف، زمانی محقق میشود که به مراجعین، خدماتی با کیفیت مطلوب و قابل قبول ارایه شود تا سلامت انها، بازیچه ی برخی افراد که تنها به سود و منفعت خود می اندیشند و به ارایه ی خدماتی غیر واقعی و بی کیفیت میپردازند وهزینه های اضافی برمردم تحمیل میکنند و موجب اتلاف وقت انها میشوند، نشود.

گاهی اوقات، پشت پرده ی پیشنهادها و ارجاع بیماران به مراکز و مکانهای مورد تایید، توسط برخی از پزشکان معالج خصوصی، منافعی نهفته میباشد که در اینصورت، مراجعین بی انکه بدانند، بازیچه ی چنین اشخاصی خواهند شد، که هدفشان تنها، کسب سود و منفعت میباشد و چنانچه مراجعین مطالبه گری هم نمایند، صدایشان به مسئولین نخواهد رسید و به اشکال مختلف حقشان پایمال میشود، از هزینه های اضافی درمان گرفته تا اتلاف وقت و نرسیدن به نتیجه ی مطلوب.البته گاهی تشخیص اشتباه عمدی توسط برخی پزشکان، بالاخص در بخش خصوصی مشاهده میشود که هدفشان تنها، کسب سود ومنفعت میباشد، چون برای سلامت مراجعین، وقت انها و هزینه هایشان، ارزش قائل نیستند که لازم است این اشخاص و چنین مراکزی مورد شناسایی، بررسی و بازرسی قرار گیرند و از ادامه ی فعالیت باز داشته شوند.

 

 

فاطمه سادات میرافضلی

مدیر ترابرنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *