تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

ترابر نیوز:

 

خبرگزاری فارس: تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس، احداث تونل کندوان در سال ۱۳۱۴ شمسی آغاز شد و پس از سه سال در ۲۷ اردیبهشت ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید.

 

تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

 

برای گشایش این تونل، رضاشاه به همراه فرزندش محمدرضا با خودرو به دهانه تونل رفتند تا این تونل حدوداً ۱۸۸۰ متری را افتتاح کنند.

 

تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

 

پس از افتتاح کندوان، دیگر نیازی به دور زدن کوه نبود و از طول مسیر ۱۳ کیلومتر کاسته شد. ضمن اینکه جاده در فصول سرد و یخبندان سال هم قابل تردد بود.

 

تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

 

البته با توجه به امکانات و تمکن ایرانیان در هشت دهه پیش، ساخت تونل برای آسان‌تر شدن دسترسی به شمال کشور در اولویت مردم نبود اما به دلیل اینکه رضاشاه زمین‌های زیادی را در شمال کشور غصب کرده بود، برای رفت‌وآمد راحت‌تر و کسب سود بیشتر از محصولات املاک خود، امر به احداث جاده ماشین‌رو چالوس داد.

مبنای کار هم همان جاده معروف ناصرالدین‌شاهی بود. چون به هر حال مهندسان فرنگی دوره ناصری کوتاه‌ترین راه ممکن را جهت رسیدن به چالوس انتخاب کرده بودند. ولی این بار چون جاده ماشین‌رو بود باید در مسیر قبلی تغییراتی صورت می‌گرفت، و از جمله اینکه مسیر از شهر کرج شروع شود نه از شهرستانک! احداث این جاده در سال ۱۳۱۲ به پایان رسید.

جالب اینجا بود که در دوره رضاشاه که خود را مالک کشور می‌دانست، سفر در ایران بدون مجوز شهربانی و یا سازمان‌های مسئول غیر قانونی بود و مسافران مانند اینکه می‌خواهند به کشوری بیگانه سفر کنند، بایستی جواز این کار را دریافت می‌کردند!

 

تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

 

برای احداث تونل کندوان قصه‌ای دیگری هم نقل می‌کنند که در جای خود شنیدنی است. نقل می‌شود که سال ۱۳۱۴ در سفر بهاره شاه به مازندران وی در آن سوی کندوان در بوران و برف گیر می‌کند و با سختی و در خطر خود را به گچسر می‌رساند. همین امر رضاشاه را وا می‌دارد که دستور احداث تونل را بدهد.

 

تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

م‍ج‍ی‍د آه‍ی‌ وزی‍ر راه‌ در حال گ‍زارش‌ به رضاشاه

 

جالب‌تر این آن است که گفته می‌شود مهندسین طبق طرح، نقشه شان احداث تونل از گچسر به سمت پل زنگوله بود که با اشتباه وزیر راه در ارائه دادن گزارش و اشتباه تایپست در تایپ کردن یک صفر در جلو مبلغ کل پروژه این طرح نصفه کاره انجام شد. یعنی وزیر راه از ترس دادن مبلغی دیگر به شاه مجبور به نیمه کاره انجام دادن اصل پروژه شده است! البته این قصه چندان با عقل نمی‌خواند و اگر هم واقعیت داشته باشد نشان از این واقعیت دارد که در حکومت‌های دیکتاتوری همه چیز به ذات مقدس همایونی بستگی دارد حال چه برای مردم نفع داشته باشد چه نداشته باشد.

 

تونل کندوان ۷۹ ساله شد + تصاویر روز افتتاح

 

تنول کندوان در سال ۱۳۷۴ بهسازی و تعریض شد، اما در مواقع تعطیل و اوج مسافرت‌ها، پاسخگو نیست. از این رو در قطعه شماره ۲ آزادراه تهران ـ شمال، تونل ۶۴۰۰ متری البرز در نظر گرفته شده که قرار است جایگزین کندوان شود و سه راهی سرهنگ را به پل زنگوله متصل می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *