تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

درباره
شرکت

کشتیرانی جمهوری اسلامی
ایران در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد و فعالیت حمل ونقل دریایی خود را در سال ۱۳۴۷ با به کارگیری
دو فروند کشتی کوچک در حوزه خلیج فارس و چهار فروند کشتی اقیانوس‌پیما آغاز کرد.

در حال حاضر گروه کشتیرانی
جمهوری اسلامی ایران با حدود نیم قرن فعالیت درخشان در صنعت جهانی حمل‌ونقل دریایی
و با دارا بودن شبکه بین المللی مطمئن و توانایی ارائه خدمات متنوع حمل ونقل، سریع
و فراتر از انتظارات مشتریان، به عنوان یک شریک جهانی شایسته برای صاحبان کالا و مشتریان
خود شناخته می‌شود.

گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی
ایران اقدام به سازماندهی ساختار شرکت بر مبنای هلدینگ کرده و به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ
حمل ونقل کشور با بهره‌مندی از شبکه گسترده دفاتر نمایندگی در سراسر جهان، توانایی ارائه
کلیه خدمات حمل ونقل دریایی به طیف وسیعی از مشتریان را دارا می باشد.

اکنون، شرکت هلدینگ تمامی
عملیات تخصصی از مدیریت فنی شناورها گرفته تا عملیات بازرگانی آنها را به بازوهای تخصصی
خود واگذار کرده است.طبق مصوبه سال ۷۸ هیات مدیره وزیران، مالکیت ۵۱ درصدی سهام شرکت
در ازای تادیه بخشی از بدهی های قبلی دولت به سازمان تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی
کشوری، به طور مساوی به این دو نهاد واگذار شد. نهایتا در اردیبهشت ماه ۸۷ شرکت در
بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی حکشتی می پردازیم:

موضوع فعالیت و استراتژی شرکت

اهم
فعالیتهای تخصصی در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عبارتند از:

۱٫
حمل ونقل کانتینری

۲٫
حمل ونقل فله و کالای عمومی

۳٫
سوخت رسانی

۴٫
حمل ونقل دریایی در حوزه دریای خزر

۵٫
خدمات نمایندگی

۶٫
مدیریت کشتی

۷٫
جابه جایی بار و مسافر در حوزه خلیج فارس و دریای
عمان

۸٫
تأمین نیروی انسانی شناورها

۹٫
خدمات آموزشی دریایی

۱۰٫
عملیات بندری

۱۱٫
حمل ونقل ترکیبی

۱۲٫ تأمین
ملزومات مصرفی

۱۳٫ تعمیرات
سفری و ادواری کشتی

۱۴٫ حمل
مایعات و گازهای شیمیایی

۱۵٫ خدمات
مالی و سرمایه گذاری

۱۶٫ تجارت
و حمل قیر

۱۷٫ تأمین
پوششهای بیمه دریایی

۱۸٫ فناوری
اطلاعات دریایی

۱۹٫ خدمات
رفاهی

تغییرات سرمایه
شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

سرمایه شرکت اصلی در
سال ۱۳۷۹ به مبلغ ۴۰۰٫۰۰۰ میلیون ریال (معادل ۴۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ سهم به ارزش اسمی ۱۰۰۰
ریال) رسیده و متعاقبا طی چندین مرحله به شرح زیر به مبلغ ۱۶٫۳۹۳ میلیارد ریال
(شامل تعداد ۱۶٫۳۹۳ میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال) افزایش یافته است.

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

سهامداران

ترکیب
سهامداران شرکت به شرح زیر است:

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

نگاهی به قیمت سهم در یک سال گذشته

بیش از ۹۰ درصد از وزن صنعت حمل و نقل متعلق به شرکت
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می باشد. شاخص صنعت حمل و نقل و سهم کشتیرانی با شاخص
کل بورس دارای همبستگی مثبت هستند. همانطور که در شکل زیر مشخص است در یک سال
اخیرحرکت شاخص صنعت حمل و نقل و سهام کشتی رانی متناسب با حرکت شاخص کل بوده است. شناوری سهم به شدت پایین و حدود ۵ درصد می باشد.

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)


پرتفوی
بورسی حکشتی

پرتفوی بورسی شرکتی
کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران تنها از سهم شرکت کشتثیرانی دریای خزرتشکیل شده
است.

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)


پرتفوی
غیر بورسی شرکت

در پرتفوی غیر بورسی
شرکت کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران دو شرکت کشتیرانی والفجر و خدمات دریایی و
مهندسی سهامی عام بوده و دیگر شرکت ها سهامی خاص هستند. کشتی رانی والفجر و خدمات
دریایی و مهندسی با ۲۸ و ۲۲ درصد بیشترین سهم از پرتفوی غیر بورسی حکشتی را به خود
تخصیص داده اند. قابل ذکر است که این دو شرکت سهامی عام در حال حاضر در بورس قابل
معامله نمی باشند.

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)
تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

در کل میتوان گفت پرتفوی
بورسی ۶ درصد و پرتفوی غیر بورسی ۹۴ درصد از پرتفوی کل شرکت کشتیرانی جمهوری
اسلامی ایران را تشکیل می دهند.


تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

نگاهی
به عملکرد گذشته حکشتی

· جمع
درآمد های شرکت از سال ۹۲ به بعد دارای رشد چشمگیری بوده است که میتوان آن را ناشی
از انجام توافق هسته ای و کاهش تحریم ها دانست.

· از
آنجا که این شرکت یک شرکت خدماتی و سرمایه گذاری است بهای تمام شده در صورت های
مالی در مقابل درآمد ها بسیار ناچیز می باشد.

· شرکت
در سال ۹۳ افزایش سرمایه ی ۶۴ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های خود داشته
است.

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

تحلیل بنیادی شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (قسمت اول)

در قسمت دوم به بررسی
بنیاد “حکشتی” و برآورد
NAVآن خواهیم پرداخت.

واحد تحلیل و مطالعات
بورس نیوز
سهیلا صالحی


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك
زير كليك كنيد و گزينه
JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *